Imagine Film Festival 2013

Imagine 2013

Van 8 t/m 17 april is het Imagine Film Festival er weer.  Naar dit jaarlijks terugkerende festival keer ik ook jaarlijks terug. Het programma heb ik al weer omgezet in een handig A4-tje, waarna ik mijn keuze heb bepaald en kaarten heb besteld. Er staan niet zo veel films op het programma voor mij dit keer. Liep het filmbezoek voorheen op tot aantallen van diep in de twintig, nu blijft het beperkt tot vijftien stuks. Waarom? Omdat ik een aantal films al heb gezien. Omdat ik in een deel van het programma geen interesse heb (Bollywood, Animation). Omdat het crisis is en daarom niet naar The Last Exorcism II en Warm Bodies ga, omdat die een week later hun reguliere roulatie krijgen in de bioscoop en ik ze dus met mijn abonnement kan zien.

Daar zijn dan weer uitzonderingen op. Zoals Evil Dead. Als er één film is waar ik naar uit kijk is het die wel. Eigenlijk houd ik niet zo van remakes omdat ze bijna nooit in de schaduw kunnen staan van het origineel. Maar ik hoop op een uitzondering, zoals Dawn Of The Dead dat was. De trailer belooft in ieder geval een serieuze exercitie in extremiteit, waardoor je je angst dus niet langer weg kan lachen, zoals bij het origineel, maar alleen nog maar kan sidderen van ellende, zoals het zich laat aanzien. Als de tagline van de film – ‘The most terrifying film you will ever experience’- voor 80% uitkomt ben ik al tevreden. Een andere remake die er veelbelovend uitziet is Maniac. Voornamelijk omdat ze de nare sfeer uit het origineel goed lijken te benaderen, als we de trailer voor deze film mogen geloven. Het is verder een pluspunt dat Alexandre Aja en Grégory Levasseur (Haute Tension) als schrijvers bij het project betrokken zijn.  Ook is de keuze voor een constante POV (vanuit de moordenaar) benadering een toepasselijke.

Evil Dead

En verder? Verder ben ik zeer benieuwd naar het komische Mon Ami en Jug Face (van producent Andrew van den Houten, die een goede neus blijkt te hebben gezien zijn eerdere films als The Girl Next Door  en The Woman). Daarnaast ga ik naar beide programma’s van ‘European Fantastic Shorts!’ en een nieuw korte film programma (waar ik al jaren op zit te wachten): ‘Worldwide Shorts’.  Daarin zit een interessante film genaamd The Captured Bird gemaakt door Jovanka Vuckovic, die vroeger aan het roer stond van het fantastische magazine Rue Morgue, waar ik veel informatie over genre films uit haal.

Ondanks de vele keren dat ik teleurgesteld ben, ga ik ook dit jaar weer naar de sneak preview. Het is altijd leuk om te raden wat er kan komen. Er zijn een aantal opties, zoals The Call, The Conjuring (van James Wan – Saw, Insidious – hoewel die pas in juli in Amerika uit komt), The Colony,  Stoker (van Chan-wook Park – Oldboy, Lady Vengeance, Sympathy For Mr. Vengeance), 6 Souls of The Lords Of Salem (Rob Zombie – House Of 1000 Corpses, The Devil’s Rejects) om maar wat dwarsstraten te noemen.

Extra leuk dit jaar is dat mijn dochter nu oud genoeg is om mee te gaan. Als fan van het genre begint ze met een paar stappen (vijf films) waaronder twee extreme (Evil Dead en Maniac).

Kortom, ik kijk weer uit naar een interessant filmprogramma op een prachtige nieuwe locatie (Eye) en zal mijn bevindingen op deze blog plaatsen. Alvast veel plezier gewenst met kijken en lezen!

Plaats een reactie